Split, Zadar & Noord-Dalmatië met kinderen

Jolanda ging op vakantie naar Noord-Dalmatië met kinderen, ze verbleven in Seline. In deze blog deelt zij wat er te doen is in dit gedeelte van Kroatië.

Vorig jaar gingen we samen met vrienden op zoek naar een leuk, kindvriendelijk land waar ook voor ons als ouders nog iets te ontdekken viel. We kwamen toen bij Kroatië uit. Met Belvilla kwamen we op een prachtig (te betalen met twee gezinnen) huis genaamd Villa Magnifica uit in Seline, Dalmatië in Kroatië. Vanaf Rotterdam The Hague Airport vlieg je binnen twee uur met Transavia op Zadar. Ik deel wat wij deden in Noord-Dalmatië met kinderen.

Vakantie in Noord-Dalmatië met kinderen

In mei was het dan eindelijk zover. Met onze vrienden, Lucas onze zoon en hun dochter Fay (beide twee jaar) gaan we een week weg. We vliegen vanaf Rotterdam, wat voor ons zoveel makkelijk is dan vliegen vanaf Schiphol.

De auto staat dichterbij, het inchecken is rustiger en vanaf de gate naar het vliegtuig toe lopen is voor de kinderen geweldig. Via Sunnycars hebben we twee huurauto’s gehuurd en na het ophalen van de auto’s rijden we in 45 minuten naar Seline. Aangekomen in het dorpje is het zoals altijd zoeken naar de bestemming, zeker als het privéwoningen zijn die je huurt.

Onze monden vallen open wanneer we ons huis zien. Is dit echt allemaal van ons? Het huis bevat naast de vier slaapkamer, 4 badkamers en 5 wc’s. Waarvan 1 buiten, bij het zwembad en een jacuzzi op het dakterras.

huurwoning Noord-Dalmatië

Doen in Noord-Dalmatië met kinderen

Seline is een klein dorpje aan de Dalmatische kust. Met de zee aan je voeten en de bergen in je rug, dit uitzicht verveelt nooit. Op enkele restaurants na zijn er weinig bezienswaardigheden in Seline en Starigrad. We hebben tijdens onze vakantie genoeg leuke plekjes ontdekt voor een vakantie in Noord-Dalmatië met kinderen.

De auto parkeren we bij de camping aan de Put za Kuline. Vanaf daar lopen we langs het water. Een grote speeltuin, eilandje, kiezelstrand en een ruïne kom je vanzelf tegen. We ontdekken veel speeltuinen, zo zit er een grote naast het café/restaurant Kaleta. Vanaf het terras houden we de Lucas en Fay in de gaten. Lucija is ook een leuke eetcafé met uitzicht op het water en een speelgelegenheid.

National park Paklenica

Het National park Paklenica gelegen in de achtertuin van Seline en Starigrad, het mooie uitzicht vanaf ons huis. Verschillende wandeltochten zijn hier vanaf verschillende ingangen te bewandelen.

Krka Watervallen

De Krka watervallen zijn één van de mooiste bezienswaardigheden van Kroatië. Vanaf ons huis is het iets minder dan een uur rijden, wat met onze peuters goed te doen is. De rugdrager maakt plaats voor de buggy deze dag.

Er zijn twee manieren om bij de Krka watervallen te komen. Wij kiezen om via Skradin te gaan. Hier parkeren we de auto tegen betaling en varen we met de boot naar het National Park. De boot vaart ieder heel uur richting de watervallen en ieder half uur terug richting Skradin. Let dus goed op de reistijd/planning want wij misten bijna de boot en zouden dan een uur moeten wachten.

Noord-Dalmatië met kinderen

De boot vaart door een mooi natuurgebied, we spotten zelfs een zeeslang en zien mooie vogels voorbij vliegen. Aangekomen bij de watervallen is het zoeken naar de juiste route, we hebben nergens een foldertje kunnen vinden en dat maakte het even lastig. Je wilt geen route van meerdere uren lopen met twee peuters in een rugdrager bij 25 graden Celsius.

Wandelroute

Uiteindelijk lopen wij een route van 1,5 uur. De route begint en eindigt bij een groot grasveld waar verschillende kraampjes staan met eten en drinken. Vanaf hier kijk je al direct tegen de Skradinski Buk waterval aan, dit is ook de plek waar je in het water mag zwemmen.

Via de loopbrug beginnen wij onze wandeling, het eentonige geluid van de waterval kan je niet missen want we klimmen aan de zijkant van de waterval omhoog. Een stevige klim, traptreden met daartussen vlakke stukken met uitkijkpunten, restaurant/toilet of andere bezienswaardigheden.

Na de watermolen vervolgen wij onze wandeling over de houten vlonders, dit gebied is heel anders dan het eerste deel van de route. Moeras, stroomversnellingen en beekjes. Het kraakheldere water, vissen die tegen de stroming in zwemmen en kikkers die in hun paringstijd zitten zetten flink hun keel op. Kroatië verrast mij met haar schoonheid.

Noord-Dalmatië met kinderen

Nin

Een andere leuke tips in Noord-Dalmatië met kinderen is Nin. Dit is een klein stadje met een prachtig zandstrand. Veel stranden in de buurt van Zadar zijn kiezelstranden maar in Nin hebben we een echt zandstrand gevonden, genaamd Ninska Laguna Beach.

Het is een gekke dag als we naar Nin gaan, vanaf onze villa is het 35 kilometer rijden. De wolken blijven tegen de bergen aan liggen en we zien op de weerberichten dat het heel de dag zo blijft. We zien ook op de weerberichten dat het bij Nin strak blauw zou moeten zijn. We nemen de gok en vertrekken in de regen met onze strandspullen naar Nin. Het komt niet vaak voor maar de weersvoorspellingen kloppen, we staan op het strand met een strak blauwe lucht boven ons.

Nin Kroatië
Strand Nin

Zoals op bijna elk strand, haven of dorpje staan er grote speeltoestellen. Zo ook op strandje Ninska Laguna bij Nin. Lucas en Fay spelen op de glijbaan, schommels en draaimolen. Ideaal voor ons om als ouders even je handen vrij te hebben en je handdoek rustig te kunnen neerleggen. Daarna is het tijd om krabbetjes te vangen, de zee zit vol met kleine krabben. Naast een schepnetje, zou ik dan ook zeker waterschoenen meenemen naar dit strand. Iets verder op bevind zich een kitesurf school, wat leuk is voor de iets oudere kinderen.

Na het strand rijden we naar de centrum van Nin, we parkeren onze auto bij op de parkeerplaats aan de Dvorina ul. Dit is een lange winkelstraat met kleine ondernemers die lokale producten verkopen. Restaurant Big Blue Nin is naast een leuke restaurant op het plein ook nog eens een lekker, binnen is er een klein speelhoekje gecreëerd.

Solana Nin Salt Museum

Nin staat niet alleen bekend om haar zandstrand maar ook om de zoutfabriek. De zoutvlaktes zijn het eerste wat je ziet zodra je Nin binnenrijdt. We bezoeken het museum wat niet al te groot is maar wel heerlijke producten verkoopt in hun winkeltje. Wil je meer weten over de zoutfabriek dan kan je een tour boeken.

Eiland Pag in Noord-Dalmatië met kinderen

Ook het eiland Pag is een aanrader tijdens je vakantie in Noord-Dalmatië met kinderen. Het landschap verandert zodra we via de Paski brug het eiland op rijden. Wit gekleurde rotsen met af en toe een olijfboom, het eiland Pag heeft iets weg van een maanlandschap en staat verder bekend om zijn lamsvlees en schappenkaas met een bijzondere zoute smaak.

Pag eiland
Pag

Voordat we naar het stadje Pag gaan, brengen we een aantal uur door op Simuni beach. Niet echt aangegeven op de bordjes maar de afslag na de camping brengt ons op een verlaten strand. Geen faciliteiten maar wel een kraakheldere zee. Terwijl de zeebodem uit stenen bestaat, bestaat het strookje strand uit zand. Zo kunnen we gelukkig zacht op onze handdoek liggen maar zijn de waterschoenen nodig voor als we de zee in gaan.

Op de terugweg stoppen we boven op de berg om een foto te maken van Pag. De auto parkeren we bij de supermarkt Lorenzo, de rest van het stadje is betaald parkeren maar de betaalautomaten werken niet. We willen geen risico nemen op een boete.

Voor de deur bij Pag Gastro Products staat een grote speeltuin, een tal van restaurantjes volgen langs de boulevard en een wandeling door het stadje is zeker de moeite waard. Het lekkerste (yoghurt) ijs hebben we gegeten bij Caffe bar Jadran 2. Op de terugweg richting huis stoppen we bij de ruïne “Fortica” voor een foto van de Paski brug.

Watervallen van Muŝkovci

We houden ervan om een praatje te maken met het lokale volk, hoe is het leven hier maar ook tips voor in de omgeving. Zo wijst ons een oud vrouwtje op de watervallen van Muŝkovci. De weg er naar toe begint met een slingerachtige route over de hoge rotsen van de canyon, beneden stroomt de rivier Zrmanja. Een mooi uitkijkpunt op de groen – blauwe rivier is Pueblo VinetuPariževačpuebloka.

Muskovci watervallen

In het dorpje Obrovac stoppen we voor een drankje en een wandeling. Hierna rijden we door naar de watervallen, op de navigatie aangegeven als Slapovi Zrmanja. Dit is het restaurant naast de watervallen. Onderweg komen we langs een klein dierentuintje, deze ligt naast het restaurant Anita in Zaton Obrovački maar staat zelf niet op de kaart aangegeven.

Zrmanja rivier

Een oase van rust als we aankomen bij Slapovi Zrmanja, we zijn de enige bezoekers. Een groot grasveld ligt naast de rivier. Heerlijk voor Lucas en Fay om te rennen, spelen met takken en proberen visjes te vangen met zelf gemaakte hengels. Een orkest van kikkers uit het water met op de achtergrond een kleine maar super mooie waterval.

Onder en voor de waterval mag gezwommen worden. Dit is zeker een plek die ik aanraad. Binnen 45 minuten rijden we weer terug naar ons huis.

Zadar met kinderen

Tijdens de vakantie in Noord-Dalmatië met kinderen bezochten we ook de stad Zadar. Zadar is de grootste stad in de buurt van ons huis, een stad waar 20 jaar geleden nog gevochten werd maar daar is nog maar weinig zichtbaar van. Het oude centrum ligt op een schiereiland en is makkelijk te bereiken met een voetgangersbrug. Onze auto parkeren we in de parkeergarage Garage Center, makkelijk te bereiken, niet duur en op 10 minuten loopafstand van het oude centrum.

Vanaf de voetgangersbrug lopen we zo het oude centrum in. We bezoeken de lokale markt die dagelijks van 6.00 tot 13.00 gehouden wordt. Het is niet groot maar wel echt een groente en fruit markt met lokale producten. Boetiekjes wisselen elkaar af met gezellige pleintjes met historische monumenten. Zadar is geen grote stad en je loopt er vlot doorheen. Helaas is het hier een stuk drukker (meer toeristen) dan op alle andere plaatsen waar we zijn geweest.

Zeeorgel en zonnegroet

Aan het eind van de boulevard Riva Nova bevindt zich het zeeorgel en de zonnegroet. Het zeeorgel is een marmeren trap waar de golven van de zee aan de onderkant een klankbord aan geluiden maken. Bij iedere golf verandert niet alleen de toon maar ook de melodie van de muziek. De zonnegroet is een grote cirkel bestaat uit zonnecellen, bij zonsondergang geven de lampen een lichtshow.

Museum van illusies

Op een regenachtige dag ontdekken we dat er weinig binnenactiviteiten zijn in de buurt van Zadar. Het Museum van illusies en het winkelcentrum Supernova in Zadar zijn de enige die we kunnen vinden. We besluiten om het museum te bezoeken, een interactief museum. Het is niet groot maar wij halen daar juist ons voordeel uit, Lucas en Fay kunnen rondlopen zonder hun kwijt te raken en doen 2 rondjes door het museum. De activiteiten zijn voor jong en oud.

Split – Vakantie Noord-Dalmatië met kinderen

De stad Split ligt in de regio Dalmatië. Als je aan komt rijden met de bus komt de stad eerst wat industrieel over, maar dit is slechts de buitenrand. Het centrum van Split is sfeervol en prachtig gelegen aan de Adriatische blauwe zee. Het Diocletian’s Paleis uit de Romeinse tijd vormt het centrum van Split. Binnen de ommuringen van het paleis vind je huizen, pleinen, winkels, restaurants en prachtige bezienswaardigheden zoals de St. Domnius Kathedraal. Superleuk voor kinderen want de klokkentoren is te beklimmen en biedt spannende smalle en steile trappen en een prachtig uitzicht over de stad en zee.

Kathedraal

Bij de kathedraal kan je een kaartje kopen die je toegang biedt tot meerdere bezienswaardigheden in de stad. Als de jongens het verhaal achter de gebouwen kennen en wij dit een beetje smeuïg brengen met genoeg bloeddorstige verhalen -nooit moeilijk met zo’n Romeinse achtergrond- dan is dit zeker geen straf voor ze, integendeel. (Website)

Diocletian's Paleis

Boulevard

Op de lange boulevard langs het water kan je een heerlijk ijsje eten met de kids. Geniet van de bling-bling die langs paradeert en spot de grootste jetset boten. Er zijn meer dan genoeg restaurantjes te vinden waar je buiten kunt eten en wat ook leuk is: je moet even terug naar the good old days want je betaalt met Kuna’s (hoe exotisch!) dus rekenen maar.

Groentemarkt

Tegenover de haven is de dagelijkse groentemarkt waar direct van het land handelaren hun waar verkopen, altijd goed om iets mee te krijgen van de cultuur van het land via het voedsel wat verkocht wordt.

Marjan’s Hill en de stranden

Van uit het centrum kan je met bus 12 (laatste halte uitstappen, ongeveer 15 min) naar Marjan’s Hill. Hier kan je wandelen in het bos en wat drinken met prachtig uitzicht op de mooie zee of beter nog: duik erin! In mei is het water nog koud maar echte bikkels laten zich natuurlijk niet weerhouden.

Strandjes

Er zijn in en rond Split diverse strandjes te vinden. Wij hebben een paar uurtjes doorgebracht in Bacvic, dit ligt op loopafstand van het centrum, in een beschutte baai. Je vindt hier ook wat strandtenten waar je kunt eten en een ijsje kunt kopen. Het is een leuke kruising tussen Oostblok-look en mooi mediterrane.

Zvonac park

Een van de leuke parken in de stad is het Zvonac park, vanwege de speeltuin met een dino! En ook het Sustipan park is mooi, dit ligt op een klif.

Het Marjan park ligt net buiten het oude centrum van Split. Met wandelpaden, speeltuin en uitzicht over de stad en de omgeving!

Vakanties in Noord-Dalmatië met kinderen

We hebben genoten van onze week in Kroatië. Heel veel is op kleine kinderen ingespeeld wat uiteten, een terras of gewoon heerlijk in de natuur zijn aangenaam maakt. Als afsluiter van de vakantie mocht Lucas ook nog een kijkje nemen in de cockpit.

ZATON HOLIDAY RESORT biedt volop mogelijkheden om te sporten, de zwembaden zorgen voor extra vermaak en ontdek de omgeving, zoals de stad Zadar. Bij de camping ligt een zandstrand.

Hotel Donat – All Inclusive ligt op een perfecte locatie aan de kristalheldere zee en bij een prachtig strand. Je hebt keuze uit allerlei sport- en recreatiemogelijkheden. Ook is er een all-inclusive maaltijdplan, met een ontbijtbuffet, lunch en diner en geselecteerde dranken tijdens de maaltijden.

Meer lezen over Kroatië na deze blog over Noord-Dalmatië met kinderen?

Inhoudsopgave

Lees ook op Reistipsmetkids

Sallandse Heuvelrug met kinderen | 10x uitjes

Naar de Sallandse Heuvelrug met kinderen? Onlangs waren wij een weekend in dit gebied...

Achterhoek met kinderen | 9x Uitjes & vakanties

Wat er te doen is in de Achterhoek met kinderen? Dit is een veelzijdige...

Treinbestemming Frankrijk met kinderen | 5x Tips

Op vakantie met de trein naar Frankrijk en zoek je een leuke bestemming die...

Net over de grens in Duitsland met kids |...

Net over de grens in Duitsland zijn er voor kinderen veel leuke activiteiten te...

Vakantiebestemming met baby – 7 Tips

Op zoek naar een vakantiebestemming met baby? Die eerste vakantie met baby is heel...

Vakantie met kinderen | 35 Leukste vakantiebestemmingen

Op vakantie met kinderen en je zoekt de mooiste vakantiebestemming? Veel gezinnen vragen zich...